e, czy są one wykonywane właściwie i zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi. Kontrola dokumentów finansowych ma uwzględniać zarówno stronę merytoryczną, formalną, jak i rachunkową. W firmie powinna być powołana jednostka, która będzie odpowiadać za tą kontrolę i zatwierdzać poprawność dokumentów finansowych. Jest to o tyle istotne, że kontrola ta jest również prowadzona przez pomioty zewnętrzne, na przykład Urząd Skarbowy, który za nieprawidłowości w rozliczeniach wyznacza kary pieniężne.
Księgowy i jego zadania
Czym zajmuje się księgowy? Najogólniej mówiąc jego praca opiera się na dokonywaniu różnego rodzaju wyliczeń, przy wykorzystaniu różnego typu kalkulatorów i w oparciu o odgórnie ustalone przepisy. W praktyce jednak księgowy ma także inne obowiązki, do których zaliczamy między innymi dekretowanie dokumentów, udział w sporządzaniu sprawozdań, raportów i zestawień, prowadzenie ewidencji księgowych, czy przygotowywanie różnego rodzaju przelewów. Poza tym księgowy na bieżąco współpracuje z instytucjami zewnętrznymi takimi jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, czy Urząd skarbowy oraz z bankami. Zakres obowiązków księgowego jest zatem rozległy, a księgowość musi być realizowana w zasadzie w każdej firmie, w której prowadzone są rachunki finansowe.
Przepisy, na których opiera się księgowy
Księgowość to obszar, w którym podstawowe zadania koncentrują się przede wszystkim na różnego rodzaju wyliczeniach i zestawieniach danych liczbowych, które w dalszej kolejności wykorzystywane są do tworzenia statystyk oraz sprawozdań. Wyliczenia muszą odbywać się według ustalonych zasad i być zgodne z podstawowymi dokumentami prawnymi. Należy do nich między innymi ustawa o rachunkowości, a także dokumenty uwzględniające międzynarodowe standardy sprawozdawczości finansowej oraz prawa podatkowego. Znajomość przepisów pomaga księgowemu w codziennej pracy, ale także ujednolica jego działania i pozwala weryfikować rzetelność dokonywanych wyliczeń i przygotowywanych zestawień.